Psychologische marketingmethode
Leef je uit in mijn speeltuin en leer alles over de psychologische marketingmethode van Seven is the Magic Number. Inspiratie gegarandeerd.
Een marketingmethode die rust op kennis van marketing, psychologie en onderzoek
In mijn marketingmethode smelt kennis van onderzoek, marketing en psychologie samen. Het zwaartepunt ligt bij de zoektocht naar beïnvloedingskansen via een analyse van data, marketing én doelgroep, maar ik bied ook een inkijkje in de creatieve vertaalslag én het doormeten van resultaten. Wil je meer meer leren over marketingpsychologie? Spit dan vooral door de verschillende verdiepende artikelen die je vindt achter de psychologische marketingmethode.
Dit is een pagina met veel tekst. Daarom vind je hier een korte inhoudsopgave:
- De psychologische marketingmethode
- Wat is een psychologische marketingmethode?
- Waarom is de psychologische marketingmethode ontwikkeld?
- Wat zijn de belangrijkste inhoudelijke pijlers onder de marketingmethode?
- Deze resultaten heb ik behaald met de psychologische marketingmethode
De methode
In de blokken hieronder leg ik de methode stap voor stap uit. Klik op de linkjes als je meer uitleg wilt over een onderwerp.
Bepaal je marketingdoelstelling
Een goed resultaat neerzetten is lastig als je niet weet wat je wilt bereiken. Formuleer daarom eerst tastbare marketingdoelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan meer winkelverkopen realiseren of zoveel mogelijk contactgegevens van leads verzamelen.
1Breng beïnvloedingskansen in kaart
Een beïnvloedingskans is een onderbouwd inzicht die veel invloed uitoefent op het resultaat. Ik zoek naar beïnvloedingskansen in beschikbare data, je marketinguitingen én via een psychologische doelgroepanalyse. Voor ieder onderwerp werk ik met een apart model die je vindt achter de onderstaande linkjes.
2Analyseer beschikbare data
Duik in de beschikbare data en verklaar de eerder behaalde resultaten. Hierna volgt een eerste simpele verbeterslag. Je hevelt budget over van minder presterende activiteiten naar goed presterende activiteiten.
2.1Beoordeel de propositie
Analyseer de bestaande marketingmiddelen en beoordeel de (presentatie van) de propositie. Een conversieratio neemt namelijk een flinke vlucht als je een verstofte propositie voorziet van een fonkelnieuw likje verf.
2.2Breng de doelgroep in kaart
De meeste producten zijn gericht aan een specifieke doelgroep. Leer meer over deze mensen via het keuzeproces dat vooraf gaat aan een definitieve aankoop. Met de opgedane inzichten verhoog je de relevantie van je boodschap.
Vertaal de beïnvloedingskansen naar meetbare campagnes
Een beïnvloedingskans is pas waardevol als je hem vertaalt naar de praktijk. Bedenk daarom creatieve ideeën en bedenk meteen hoe je je concepten test op effectiviteit. Hoe beter je deze puzzel legt, hoe meer je leert van de behaalde resultaten.
3Bedenk toffe concepten
Staan de belangrijkste beïnvloedingskansen op papier? Dan weet je ook welke onderwerpen gaan stralen in je marketinguitingen. Ik werk voor de belangrijkste beïnvloedingskansen overigens meerdere concepten uit. Dan kun je altijd kiezen welk idee het beste aansluit bij je voorkeuren.
3.1Stel een meetplan op
Als je leert van goede en slechte resultaten kun je echt verbeteren. Daarom neem ik direct de effectiviteitsmetingen mee als ik concepten verzin. Mijn ideeën over de resultaatmeting presenteer ik vervolgens in een meetplan: een kort recept met daarin alle elementen voor een betrouwbare test.
3.2Start de productie
De concepten en het meetplan staan op papier. Nu start de productie van scherpe teksten en verleidelijke designs. Uiteraard met de beïnvloedingskansen goed op het netvlies.
4Lanceer de campagne
Alle marketingmiddelen zijn klaar. Controleer nog een keer of of alles goed staat ingesteld. En daarna: lanceren maar!
5Verzamel data
Het duurt meestal een tijdje voordat er voldoende data is verzameld. Een mooi moment om te werken aan andere projecten.
6Evalueer de resultaten
De resultaten zijn binnen. Nu volgt het spannendste moment: de resultaatanalyse. Deze krijg je gepresenteerd in een overzichtelijke rapportage waarin de beïnvloedingskans achter het concept (oorzaak) koppel aan het resultaat (gevolg). Uiteraard leg ik ook uit hoe je kunt verder bouwen op de behaalde resultaten. Want aanknopingspunten voor verdere verbetering zijn er altijd.
7Wat is een marketingmethode?
Een marketingmethode is een gestructureerde werkwijze voor de creatie, presentatie, optimalisatie en het te gelde maken van een propositie die waarde heeft voor een consument.
Aan mijn marketingmethode hangt bovendien het label ‘psychologisch’. Met een goede reden. Door psychologie begrijp ik namelijk welke onderdelen van een propositie waarde hebben voor een consument en welke niet. Vervolgens kan ik ook inschatten hoe een consument handelt naar de propositie die onder ogen krijgt. Deze kennis gebruik ik vervolgens voor de optimalisatie, presentatie én het ten gelde van een propositie. Het gevolg: marketing wordt een stuk effectiever.
Waarom is de psychologische marketingmethode ontwikkeld?
Er bestaat nog geen brede psychologische marketingmethode. In ieder geval niet op een manier waarmee je als marketeer een verscheidenheid aan psychologische theorieën gemakkelijk toepast. Dat vind ik zonde, want zo blijft veel psychologische kennis onbenut. Daar wil ik met de methode verandering in brengen.
De specialiteit van het huis
Wil je nieuwe klanten werven, bestaande klanten benaderen of je marketingmiddelen optimaliseren? Leuk! Daar ligt namelijk mijn expertise.
Bekijk expertisesWat zijn de inhoudelijke pijlers onder de werkwijze?
De drie belangrijkste thema’s binnen de methode zijn:
- Marketing: de methode is ontwikkeld voor toepassing in de marketingpraktijk. Daarom komt marketing terug in ieder aspect van de werkwijze. Toch vind je in de sectie over het psychologische marketingmodel de meeste praktische artikelen terug. Hoe formuleer je bijvoorbeeld een propositie én hoe pas je keuzearchitectuur toe?
- Onderzoek: meten is weten. Daarom maakt onderzoek een belangrijk onderdeel uit van de methode, zowel bij het signaleren van beïnvloedingskansen als bij het testen van de uiteindelijke effectiviteit van de opgeleverde marketingmiddelen. Ik ga uitgebreider in over onderzoek in de sectie over datagedreven marketing.
- Psychologie: hoe beter je consumenten begrijpt, hoe makkelijker je marketing ontwikkelt die aansluit bij de belevingswereld van een gemiddelde consument. Aan de hand van een psychologisch doelgroepanalyse model leg ik uit hoe ik me inleef in een doelgroep. Hier vind je veruit de meeste psychologie terug.
Deze resultaten heb ik behaald met de marketingmethode
Hier zijn enkele belangrijke cijfers over de methode behaald bij al mijn klanten:
- 96% van de samenwerkingen is succesvol. We slaan waarschijnlijk een paar keer de plank mis, maar over een langere periode verbetert het gewenste resultaat. Succes gegarandeerd.
- Resultaten verbeteren gemiddeld met 36%, hoewel het cijfer vaak sterk verschilt per type doelstelling. Een opt-in verkrijgen is namelijk gemakkelijker dan meer producten verkopen.
- 68% van de AB-testen lever een significant verschil op. Ik ben vooral trots op het succesratio bij AB-testen. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat een test significante verschillen oplevert. Het succesratio laat dus zien dat ik aan de juiste knoppen draai.
Psychologische marketingmodel
Wil je vooral praktisch aan de slag met marketingpsychologie. Sleutel dan aan je propositie en marketingmiddelen met behulp van mijn psychologische marketingmodel.
Psychologisch marketingmodelDatagedreven marketing
De wetenschappelijke methode staat aan de basis van mijn datagedreven werkwijze. Daarmee wordt testen en leren een vast onderdeel van je marketingaanpak.
Datagedreven marketingDoelgroepanalyse model
Beïnvloeden gaat een stuk effectiever als je marketing aansluit bij de belevingswereld van een consument. Leer je doelgroep daarom beter begrijpen aan de hand van mijn doelgroepanalyse model.
Doelgroepanalyse model- © Seven is the magic number 2024
- Cookieverklaring