HomeExpertisesOnline conversieoptimalisatieAdWords campagne optimaliseren

AdWords campagne optimaliseren

Wil je een AdWords campagne optimaliseren? Optimaliseer dan op basis van rendement. Je online marketing wordt zo een stuk winstgevender.

Welk deel van je Google Ads campagne is verliesgevend?

Een groot deel van de Google Ads campagnes die ik analyseer zijn verliesgevend. De combinatie van advertentie- en bureaukosten verslindt namelijk een groot deel van de winst. Zelfs als je potentiële herhaalaankopen verrekent. Dus investeer je veel in marketing via Google? Pluk dan ook echt de vruchten van je advertenties en optimaliseer op basis van rendement.

Ik volg ik altijd een vaste werkwijze voor een AdWords campagne optimaliseren die past binnen de psychologische marketingmethode van Seven is the Magic Number. De werkzaamheden zijn opgedeeld in twee blokken. Eerst berekenen we het rendement van je totale online marketing activiteiten en daarna bepalen we hoe je campagnes, advertenties en zoekwoorden presteren. Vervolgens is optimaliseren een fluitje van een cent.

Wil je een uitgebreider beeld van de samenwerking? Lees dan het onderstaande stappenplan door:

Bepaal je doelstelling

We streven naar een beter rendement van je AdWords campagne. Dat betekent dat we kijken naar de balans tussen de gemaakte kosten en de gerealiseerde omzet.

1

Breng het rendement in kaart

Heb je een webshop? Dan kijken we naar de winstgevendheid per productgroep. Wil je zoveel mogelijk leads genereren via je website? Dan kijken we naar de omzet die online leads opleveren. Op basis van deze cijfers bepaal ik vervolgens het rendement van je Google Ads campagnes, advertenties en zoekwoorden.

2

Vertaal beïnvloedingskansen naar concrete optimalisaties

Als het rendement van je campagnes in kaart is gebracht, is AdWords optimalisatie een fluitje van een cent. Er gaat namelijk een streep door zwaar verliesgevende activiteiten; we optimaliseren de campagnes die gemiddeld presteren en verhogen het budget voor de meest rendabele activiteiten. We denken ook direct na over de toekomst: hoe zorgen we dat rendement continu op het netvlies blijft van je online team?

3

Deel de SEA optimalisaties

Per campagne, advertentie en zoekwoord beschrijf ik de gewenste AdWords optimalisaties. Zo weet je team precies wat het moet doen om het rendement te verbeteren.

3.1

Stel een meetplan op

Uiteraard wil je het niet laten bij een eenmalige rendementsmeting. Daarom leg ik in het meetplan uit hoe je rendementsanalyse onderdeel maakt van je periodieke rapportages. We kijken bijvoorbeeld naar Google Ads, Google Analytics en alle andere relevante databronnen.

3.2

Voer optimalisaties door

We voeren de AdWords optimalisaties door in de campagne. Dat betekent zoekwoorden pauzeren, budgetten verhogen en eventueel ook advertenties herschrijven.

4

Lanceer de aangepaste campagne

Wijzigingen doorvoeren in AdWords gaat zeer gemakkelijk. Daarom kun je de campagne direct lanceren. Noteer wel even de datum van de wijziging voor een goede voor- en nameting.

5

Verzamel data

Dataverzameling loopt continu door. Ideaal voor periodieke rendementsanalyses.

6

Evalueer de resultaten

Zodra er voldoende cijfers binnen zijn kijken we nogmaals naar het rendement. Zijn de cijfers verbetert en waar liggen nog meer verbeterkansen. Omdat je de prestaties steeds beter begrijpt, neemt het rendement ook alsmaar toe.

7

Wat krijg je concreet opgeleverd?

Het doel is duidelijk: we gaan voor meer rendement via een AdWords optimalisatie. Maar wat krijg je dan precies opgeleverd om het resultaat te behalen? Verwacht het volgende:

Rendementsanalyses

Je krijgt inzicht in het rendement van je online marketing als geheel. Bovendien leer je meer over de presentaties van je Google Ads campagnes, advertenties en zoekwoorden. Dit kan zowel eenmalig als periodiek.

Optimalisatieadviezen

Ik geef aan waar je het snelste winst kunt behalen als we de AdWords campagne optimaliseren.

Een meetplan

Ik leg kort uit hoe je de resultaten het beste kunt bijhouden in de toekomst. Sowieso via Google Analytics en Google Ads en eventueel ook via andere databestanden. Zo blijft optimalisatie van het rendement onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden.

Campagnebeheer

Ik kijk alleen naar het rendement. Het wekelijkse beheer van de campagne laat ik over aan de specialisten. Deze experts kunnen uit je organisatie komen of uit mijn netwerk van kundige partners.

Met deze expertises help ik je ook graag verder:

Conversie webshop verhogen

Wil je meer conversies uit je webshop halen? Klik dan snel verder.

Conversie verhogen webshop

Meer leads genereren

Maak je werk van online leadgeneratie? Dan denk ik graag mee over de beste mogelijk aanpak voor je organisatie.

Meer leads genereren

Bestaande klanten benaderen

Maak werk van klantbehoud en verhoog de totale klantwaarde van bestaande klanten.

Bestaande klanten benaderen